Populárna značka Vans má búrlivú históriu

Kalifornskú spoločnosť Vans, ktorá sa špecializuje na výrobu atletickej obuvi a odevov, založil v roku 1966 Paul Van Doren. Jeho matka, ktorá pracovala ako krajčírka v miestnej obuvníckej spoločnosti, vyvolala záujem o topánky. Snom mladého Paula bolo založiť vlastné podnikanie, s ktorým by mohol spolupracovať aj so svojím bratom Jamesom a niekoľkými priateľmi. Po štyroch rokoch tvrdej práce sa z Vans stala vyhľadávaná značka atletických topánok so sieťou obchodov mimo Kalifornie.

Búrlivé 70. roky a rozmach Vansov

Nasledovali produktívne sedemdesiate roky, ktoré si želali rozvoj hudby, filmu, umenia a športu. Mládež mala svoje športové a hudobné idoly - Sean Penn, James Dean, John Travolta, ktorí udávali trendy v odevoch a módnych štýloch. Sean Penn sa objavil vo filme Fast Times of the Ridgemont High v roku 1982 v modeli značky Vans, čím sa zvýšil jeho raketový vzostup. Ak ste nemali trénerov Vans - boli ste pre svoje okolie absolútnym outsiderom.

Rozšírenie podnikania mimo Ameriku

Obuv a odevy spoločnosti Vans sa predávali v iných krajinách a neskôr po celom svete. Spoločnosť Vans rozšírila a zamerala svoj výrobný program na modely vhodné pre cyklistiku, basketbal a samozrejme skateboarding. Priaznivci skateboardingu sa stali cieľovou skupinou, vďaka ktorej boli topánky Vans veľmi populárne. V roku 1976 Paul Van Doren najal svojho brata Jamesa, aby viedol spoločnosť, aby vytvoril priestor pre svoje vlastné koníčky a sebavyjadrenie.

Konkurencia dodávok a bankrot

Úspech však nemusí trvať večne a zaspať na vavrínoch nie je dobré. Vans začali tvrdo bojovať proti konkurencii značiek Adidas a Nike, ktoré sa špecializujú aj na šport. Po počiatočnom úspechu narazila na najnižší bod. Ani kolekcia topánok breakdance jej slávu nevrátila. V roku 1984 to bolo blízko bankrotu. Práve v tom okamihu sa do hry vrátil Paul Van Doren.

Záchrana dodávok a nová firemná stratégia

Paul Van Doren - zakladateľ spoločnosti - vyvinul novú výrobnú a obchodnú stratégiu založenú hlavne na kvalite tenisiek Vans. V roku 1987 sa spoločnosti podarilo dostať z dlhov. Uvedomil si, že spoločnosť potrebuje novú ikonu a zameral sa na ďalšie propagačné a podporné aktivity, ktoré by zviditeľnili názov spoločnosti. Novou ikonou v tíme spoločnosti sa stal mladý skateboardista z Liverpoolu - Geoff Rowley.

História značky Vans

Geoff Rowley - nová ikona Vans

Statný a pokojný skateboardista zaujímajúci sa o punk sa stal zaujímavou ikonou značky Vans. V roku 2011 hral malú rolu vo filme Elgin Jamesa Little Birds, ale jeho hlavným záujmom bol skateboarding. Z tohto dôvodu sa výroba skate topánky rozšírila o funkčnú dominanciu vulkanizovaného procesu. Vďaka tomu sa tenisky výrazne odľahčili a pohodlnejšie sa nosia pri športových aktivitách.

Spolupráca s Warped Tour a Triple Crown

V roku 1995 začala spoločnosť Vans spolupracovať s organizátormi cestovného festivalu Warped Tour. Potom usporiadala vlastný festival s názvom Vans US Open of Surfing, ktorý chcela adresovať svojim fanúšikom z radov skateboardistov, BMX, surferov, punkov a surferov. V roku 1997 nadviazala spoluprácu s Triple Crown a rozhodla sa otvoriť svoj vlastný skatepark v Londýne - House of Vans - centrum pre športové a kultúrne podujatia.

Úspech v médiách a oslava 50. výročia spoločnosti

Premyslený obchodný koncept, obozretné investície, neobvyklý dizajn a spätná väzba od zákazníkov. To znamená spoločnosť, ktorú časopis Forbes označil za jednoznačného favorita medzi malými americkými firmami v rokoch 2000 a 2001. Našťastie spoločnosť Vans pokračovala v tomto trende a v roku 2016 oslávila svoje 50. výročie. Svojich fanúšikov nesklamali a dnešná generácia mladých športovcov sa môže tešiť do ďalšej skvelej zbierky.